본문 바로가기
임상심리

[논문] 가정에서 자란 탈억제성 사회적 유대감 장애 (Disinhibited Social Engagement Disorder)의 과정.

by 나는내길 2022. 10. 13.
반응형

Course of disinhibited social engagement behavior in clinically referred home-reared preschool children

https://acamh.onlinelibrary.wiley.com/doi/full/10.1111/jcpp.12994

 

Abstract

Background

Evidence supporting clinical relevance and persistence of disinhibited social engagement behavior (DSEB) pertains mostly to children reared in institutions and foster care. This study examined the course of DSEB in clinically referred home-reared children from early into middle childhood, and associations with neglect/emotional maltreatment, effortful control, Attention Deficit/Hyperactivity Disorder, Oppositional Defiant Disorder, and Autism Spectrum Disorder.

Methods

Disinhibited social engagement behavior was examined in 124 children (82% boys, = 4.06 years, SD = 0.89), referred for treatment of emotional and behavioral problems, by use of the Disturbances of Attachment Interview (DAI) with biological parents. Neglect and emotional maltreatment were assessed from case records and effortful control by use of the Child Behavior Questionnaire. At follow-up, on average 4 years later, DSEB was examined by use of DAI as well as two observational ratings: the Stranger at the Door procedure (SatD) and a structured home observation of stranger approach. Psychiatric disorders were assessed by means of the Kiddie-Schedule for Affective Disorders and Schizophrenia.

Results

Persistence of parent-reported DSEB was found in 57% (= 27) of the children with DSEB at baseline (= 47). Parent-reported DSEB at follow-up was significantly related to DSEB observed in the SatD (rpb = .31, = .001) and to observed stranger approach (rs = .41, < .001), but only stranger approach was associated with baseline DSEB. The course of DSEB was not related to neglect/emotional maltreatment, nor to the level of effortful control. There was no association between DSEB and Autism Spectrum Disorder, but course of DSEB was associated with Attention Deficit/Hyperactivity Disorder/Oppositional Defiant Disorder at follow-up (χ2 = 13.08, = .004).

Conclusions

Although explanations for the onset and course of DSEB in home-reared children remain elusive, findings suggest that DSEB is part of a complex of clinically significant problem behaviors in referred home-reared preschool children.

 

Abstract
배경
억제되지 않은 사회적 참여 행동(DSEB)의 임상적 관련성과 지속성을 뒷받침하는 증거는 대부분 기관과 위탁 관리에서 양육된 아동과 관련이 있다. 본 연구는 초기부터 중년기까지의 임상적으로 가정교육을 받은 아동의 DSEB의 경과와 방임/정서적 학대, 노력적 통제, 주의결핍/과잉행동장애, 대립적 반항장애, 자폐스펙트럼장애와의 연관성을 분석하였다.

방법들
친부모를 대상으로 정서 및 행동 문제 치료에 언급된 124명의 아동(남아 82%, M = 4.06세, SD = 0.89)을 대상으로 억제되지 않은 사회적 참여 행동을 DAI(Attribution of Attachment Interview)를 사용하여 조사하였다. 아동 행동 설문지를 사용하여 사례 기록 및 노력적 통제로부터 방치 및 정서적 학대를 평가하였다. 후속 조치에서, 평균 4년 후, DSEB는 DAI와 두 가지 관측 등급, 즉 문 앞의 낯선 사람 절차(SatD)와 낯선 사람 접근에 대한 구조화된 가정 관측을 사용하여 조사되었다. 정신질환은 정서장애와 정신분열증에 대한 키즈-스케줄(Kiddie-Schedule for Affective Disorders and 조현병)을 통해 평가되었다.

결과.
부모-자녀 DSEB의 지속성은 기준선(n = 47)에서 DSEB를 가진 어린이의 57%(n = 27)에서 발견되었다. 후속 조치에서 부모 보고 DSEB는 SatD에서 관찰된 DSEB(rpb = .31, p = 0.001)와 관찰된 낯선 접근법(rs = .41, p <.001)과 유의하게 관련이 있었지만, 낯선 접근법만이 기준 DSEB와 관련이 있었다. DSEB의 과정은 방치/정서적 학대나 노력적 통제 수준과 관련이 없었다. DSEB와 자폐스펙트럼장애 사이에는 연관성이 없었으나, DSEB의 과정은 후속 조치 시 주의력결핍/과잉행동장애/적대적 반항장애와 연관되었다(χ2 = 13.08, p = 0.004).

-> 부모 보고보다 임상적 판단이 진단과 관련될 가능성

-> 코스는 히후의 정서적 학대/방치, 통제와 관련 없었음

-> 다른 변인 통제한 후에도 DESD가 ADHD, ODD와 연관되었을 가능성. 


결론들
가정 양육 아동에서 DSEB의 시작과 과정에 대한 설명은 여전히 이해하기 어렵지만, 연구 결과는 DSEB가 가정 양육 미취학 아동에서 임상적으로 중요한 문제 행동의 복합체의 일부임을 시사한다.

For a DSED classification, the manual requires extremes of insufficient care, described as social neglect or deprivation, repeated changes of primary caregivers, or rearing in unusual settings. Therefore, most research on DSED and its behavioral phenotype has included children exposed to institutional child-rearing (Bruce, Tarullo, & Gunnar, 2009; Rutter et al., 2007; Zeanah & Gleason, 2015). Focusing on the full set or subsets of behaviors qualifying for DSED, disinhibited social engagement behavior (DSEB) has also been found in children growing up with their biological parents, where extremes of insufficient care are less prevalent and more difficult to assess (Minnis et al., 2013; Pears, Bruce, Fisher, & Kim, 2010; Scheper et al., 2016). Much less is known about the course and manifestation of DSEB in home-reared children, and its clinical relevance.

DSED 분류의 경우, 설명서는 사회적 무시 또는 박탈, 1차 보호자의 반복적인 변경 또는 비정상적인 환경에서 양육으로 설명되는 불충분한 주의의 극단을 요구한다. 따라서 DSED와 DSED의 행동 표현형에 대한 대부분의 연구에는 제도적 양육에 노출된 아동이 포함되었다(Bruce, Tarullo, & Gunnar, 2009; Rutter et al., 2007; Zeanah & Gleason, 2015). DSED에 적합한 행동의 전체 집합 또는 하위 집합에 초점을 맞추면, 억제되지 않은 사회적 참여 행동(DSEB)은 또한 생물학적 부모와 함께 자라는 아동에서 발견되었으며, 불충분한 보살핌의 극단은 덜 만연하고 평가하기 더 어렵다(Minnis et al., 2013; Pears, Bruce, Fisher, & Kim, 2010; Scheper et al, 2).016) 가정 양육 아동에서 DSEB의 과정과 발현, 그리고 그 임상적 관련성에 대해서는 훨씬 덜 알려져 있다.

 

Findings on the relation between DSEB and maltreatment in noninstitutionalized children have been equivocal. DSED (assessed through triangulation of parent, teacher, and observer reports of DSEB) was not associated with maltreatment histories, but was found more common in children adopted between 7 and 24 months compared to outplacement at birth (Kay, Green, & Sharma, 2016). In home-reared infants, who had not been exposed to out-of-home placement or severe physical abuse, observed socially indiscriminate behavior was associated with a history of maltreatment and/or psychiatric hospitalization of mothers (Lyons-Ruth, Bureau, Riley, & Atlas-Corbett, 2009). Lyons-Ruth et al. suggested that socially indiscriminate behavior is not specifically associated with physical abuse or hostility but more with neglect and emotional maltreatment. Higher levels of indiscriminate behavior were reported by caregivers of maltreated preschool-aged foster children than by caregivers of a low-income community control group of non-maltreated home-reared children (Pears et al., 2010). However, Pears et al. also reported moderate to high levels of indiscriminate behavior in 19% of the non-maltreated home-reared children. In children referred for treatment of emotional- and behavioral problems, we previously reported that DSEB (assessed by caregiver interview) was as common in home-reared children as in foster care children, but not associated with maltreatment histories (Scheper et al., 2016). Whether DSEB persists in home-reared children and whether neglect or emotional maltreatment is related to the course of DSEB in home-reared children is yet unknown.

비기관화 아동의 DSEB와 학대 사이의 관계에 대한 연구 결과는 모호했다. DSED(DSEB의 부모, 교사 및 관찰자 보고서의 삼각측정을 통해 평가)는 학대 이력과 관련이 없지만, 출생 시 전출에 비해 7개월에서 24개월 사이에 입양된 아동에서 더 흔하게 발견되었다(Kay, Green, & Sharma, 2016). 재택배치나 심각한 신체적 학대에 노출되지 않은 가정양육 영유아의 경우 사회적으로 무차별적인 행동이 어머니의 학대 및/또는 정신과 입원 이력과 관련이 있음을 관찰했다(Lyons-Ruth, Bureau, Riley, and Atlas-Corbett, 2009). Lyons-Ruth 등은 사회적 무차별적 행동은 신체적 학대나 적대감이 아니라 방임과 정서적 학대와 더 관련이 있다고 주장했다. 학대받지 않은 가정 양육 아동의 저소득 커뮤니티 통제 그룹보다 학대받은 취학 전 연령 수양 아동의 보호자가 더 높은 수준의 무차별 행동을 보고하였다(Pears et al., 2010). 그러나 피어스 등은 학대받지 않은 가정 양육 아동의 19%에서 중간에서 높은 수준의 무차별적 행동을 보고하기도 했다. 정서 및 행동 문제 치료를 위해 언급된 아동에서, 우리는 이전에 DSEB(양육자 인터뷰에 의해 평가됨)가 위탁 양육 아동에서처럼 흔하지만 학대 기록과 관련이 없다고 보고했다(Scheper et al., 2016). DSEB가 가정 양육 아동에게 지속되는지 여부와 방치 또는 정서적 학대가 가정 양육 아동의 DSEB 과정과 관련이 있는지 여부는 아직 알려지지 않았다.

-> 대부분 DSED 연구들은 보육 시설(어린시절부터 부모와 분리된 경우)에서 진행되었다. 그러나 가정에서 양육한 경우에도 방임, 정서적 학대와 관련되어 탈억제적인, 친밀감 있는 행동이 나타날 가능성이 있다. 

반응형